24 maj 2013

Lite längre..

Igår fick ni bara en kort-kort version av träningen. Här kommer en lite längre...

Baltazar och jag fick som sagt klartecken av Linda (equiterapeuten) att rida på som vanligt, så igår blev det träning för Sophie. Baltazar har vilat och jobbat utan ryttare i en och en halv vecka, så igår jobbade vi med mycket lösgörande arbete. Regnet öste ner och jag valde att rida i ridhuset (jo, jag fick vara ute om jag ville sa Sophie... men riktigt så kavat kände jag mig inte..) När jag red fram kändes Baltazar riktigt pigg och fräsch - inte alls så trött som ha gjort senaste veckorna. Vilan har nog gjort honom gott och dessutom så var det ju ganska skönt väder igår - även om det regnade så var det ju i alla fall inte så varmt ;)

Större delen av träningen så jobbade vi med att "flytta ut bogen" på volter i trav och galopp. Jag skulle ställa igenom ordentligt och samtidigt hålla honom kvar på spåret med skänkeln. Med tanke på att jag är alldeles för svag i skänklarna (måste träna upp dem på något vis!), så gick det så där och jag fick jobba väldigt mycket för få det som Sophie (och jag) ville. Som vanligt åkte händerna isär också och jag fick tänka mycket på det igår. Ett tips från Sophie var att tänka som att händerna är två magneter som sugs mot varandra. Ganska smart bild att ha i huvudet!


Hur som helst... tillbaka till händerna! När jag ställde igenom så skulle jag lägga över båda händerna på höger (eller vänster) sida. Kändes skumt, men jag minns att vi gjorde det även när vi red för Elin Stigell ibland. Min innerhand ville ändå åka ut för långt åt sidan (varpå Baltazar protesterar genom att "slå upp" med huvudet) och då skulle jag istället tänka som att jag ville korsa händerna. Ja, faktum är att jag faktiskt gjorde det - så att innerhanden var på yttersidan och ytterhanden på innersidan. Fattar ni? Slutmålet är ju så klart att jag ska kunna ha händerna framför mig och tillsammans, men just nu behöver jag vara övertydlig för att min kropp ska fatta vad den ska göra.

I teorin är det ju inga svåra övningar - men jag behöver fixa, trixa och öva mer på det innan jag fattar hur jag ska få till det bättre. Jag fick i alla fall till några fina steg här och där då jag kände hur det ska vara när det är rätt. Baltazar blev riktigt samlad och fin på slutet och var så där "mjuk som smör" som han blir när vi får till det. Jippie - vad nöjd jag är! Det här vill jag öva mer på :)

Avslutade det hela med att skritta av i skogen. Det är så underbart fint nu när blåbärsriset har kommit fram och är alldeles ljusgrönt. Därefter fick jag en pratstund med Camilla - som var på Långkärr med Wilma som tränade. Jättekul att se henne och hinna prata lite. För övrigt var det full rulle i stallet som vanligt på torsdagar. Älskar´t när det är liv och rörelse där. Fast det är klart -  jag älskar´t när det är lugn och ro också och man bara kan strosa runt med sina egna tankar. Lagom av varje är bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar