25 maj 2013

Duktig liten fegis

Jag erkänner - det händer att jag är en fegis när det gäller att rida ut i skogen. Av någon anledning är jag rädd för att stöta på djur, fast ärligt talat har jag bara mött ett eller kanske två rådjur under flera års tid. Så det är ju inte som att det kryllar av djur att träffa på i skogarna. Men som sagt - rädd är jag för vildsvin och rädd är jag för älgar! Baltazar har gjort mig så trygg i skogen att jag oftast inte längre är rädd - men idag var en sån där dag när jag kände mig osäker som bara den.

Duktig fegis :)
Jag hade tänkt mig en längre tur för att hälsa på kompisar i deras stall, men jag fegade ur eftersom det blåste en hel del och för att jag var helt ensam i stallet och ingen att meddela vart jag skulle rida. Och ju mer jag tänkte på det, desto mer osäker blev jag...  (Lika bra att jag inte kom iväg visade det sig - för kompisen var och tittade på Norrköping International Horse Show.) Jag ville dock inte låta rädslan vinna utan bestämde mig för att i alla fall rida ut en stund i de välkända skogarna runt stallet. Väl  ute i skogen insåg jag (återigen) att spökena finns i mitt huvud och inte i Baltazars. Han lufsade på som vanligt och brydde sig inte om vinande vindar och flaxande fåglar. Efter ett tag slappande även jag av och satt och njöt och var lycklig över min fina häst som jag kan känna mig så trygg på!

Off road!
Baltazar är inte direkt någon terränghäst = han är ganska snubblig ute i skogen. Han går dessutom gärna och tittar på saker runt omkring, istället för att koncentrera sig på var han ska sätta fötterna. Jag tänkte därför att vi skulle öva lite off road och styrde rakt ut i skogen. Bazze fattade ingenting - men snäll som han är så gjorde han som jag ville och klev på i blåbärsris, över stubbar och i mossa. Riktigt roligt var det tyckte jag... men Baltazar ville nog helst gå upp på stigen igen ;) Tillbaka i stallet var jag riktig nöjd över mig själv. Duktig lite fegis!

Och så säger jag grattis till Nathalie och Challe som placerade sig som 2:a på tävlingar på VRF idag :)

2 kommentarer:

  1. Du får komma en annan dag. Och vi möter dig ju har jag sagt...... :) om vi bara är "hemma".

    Så bra att du kom ut en sväng iallafall.

    Med vänlig hälsning,. Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer gärna en annan dag, när det är vindstilla och när ni är hemma. Hihi...

      Radera