1 februari 2015

Nytt hem till Pamina?

Härom dagen fick jag ett samtal från Paminas fodervärd om att de inte längre har möjlighet att ha henne kvar. Fodervärden börjar snart gymnasiet och skolarbetet och andra hobbies gör att de inte längre hinner med att ha häst på heltid. Jag är så tacksam för den tid de har haft hand om henne - bättre kunde hon inte ha haft det... Men nu är det alltså dags för mig att hitta ett nytt hem till Pamina.


Min första spontana tanker var glädje över att Pamina nu kan komma hem till mig. Men jag förstår att det sannolikt inte är möjligt av flera olika anledningar. Dels så skulle jag inte hinna med Pamina på heltid samtidigt som jag också har Baltazar. Och dessutom vet jag inte om jag vågar stalla in Pamina på grund av hennes hosta. Senaste åren har hon ju gått på lösdrift och fungerat fint... Men frågan är vad som händer om hon går in på stall igen? (Och för er som undrar så har Långkärr ingen lösdrift och att inte ha henne i samma stall som Baltazar är inget alternativ om jag ska ha hand om henne. Det skulle jag omöjligt hinna/klara av.)
 

Det som kanske är mer realistiskt är att hitta ett nytt hem till henne. Jag tänker att hon skulle passa fint till någon (barn eller vuxen) som inte har några tränings- eller tävlingsambitioner. Hon är en fantastisk ponny för den som vill rida i skogen, rida lättare pass på banan och hoppa över lättare hinder. Hon är så stabil, stadig och harmonisk - att hon passar fint till nybörjaren eller den som av någon anledning blivit rädd för att rida. Hon trivs så klart bäst om hon får röra regelbundet på sig, så blir hon inte heller för pigg om hon stått till länge eller inte rids varje dag.

Ett annat alternativ är att hitta någon som behöver en sällskapshäst. Kanske någon som behöver en häst som sällskap i hagen men som ändå går att rida på ibland. Fast jag tycker det är lite synd om hon inte ska bli riden mer - hon har som sagt mycket att ge till den som vill ha en trevlig och stabil ponny.



Vet du någon som skulle vara intresserad av Pamina? Eller är du själv intresserad?
Tveka inte att höra av dig till mig på mail:  j.wibrant@gmail.com.

Jag söker framför allt en ny ägare till Pamina - och för rätt hem så kommer vi garanterat överens om priset :)


Information om Pamina
Du hittar lite mer information om Pamina under hennes flik här på bloggen, men här kommer också lite mer "konkret" info.

Pamina är en New Forest som är född 1992, dvs 23 år. Pamina är en stor C-ponny på 139,5 cm. När hon var yngre tävlade hon framför allt i dressyr, men senaste åren är hon mest riden i skogen blandat med lättare pass på banan och ibland riden för tränare.

Pamina är en mycket trevlig och stabil ponny som är fantastiskt enkel i all hantering. Jag skulle inte tveka att låta mina barn (eller annan nybörjare) hantera henne eller rida själva på henne. Eftersom hon är en äldre häst, så mår hon bäst av att få röra på sig regelbundet. Men det är inga problem att rida henne mer sällan (dvs hon blir inte pigg och knasig av att ridas sällan). Pamina är trafiksäker och kan klippas, spolas, lastas mm utan problem. Lugn och trygg att pyssla med i stallet.

Pamina bär upp även långa ryttare bra, både jag och fodervärden (som rider på flera av bilderna) är runt 170 cm långa. Jag skulle gissa att sonen på bilderna nedan är ca 130 cm lång.




Så vad har hon då för nackdelar? Jo, hon tycker inte om att vara ensam vilket gör att hon är svår att rida ut på själv eller att ha själv i hage/stallet. Det går... men kräver konsekvens och träning. Paminas fodervärd rider ensam på långa turer i skogen - men det har tagit ett tag att komma dit.
Dessutom så hade hon för ett antal år sedan problem med hosta. Detta löste vi med att hon numer går på lösdrift och inte får äta hö. Då fungerar hon fint :) Det borde inte heller vara några problem med att ha henne i utebox med torv som strö. Men jag tror tyvärr inte man kan räkna med att stalla in henne i vanligt stall...

Är du intresserad av att höra mer om Pamina så hör av dig på min mail; j.wibrant@gmail.com Kanske kan vi komma på en lösning som passar oss båda.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar