22 november 2012

TT

TT = TorsdagsTräning!

Inför dagens träning var jag riktigt taggad och fokuserad. Har gått hela dagen och haft ridningen "i kroppen", så när jag väl satt upp på Baltazar var jag liksom redan igång, typ... Hade också petat i mig lite värktabletter för att hålla värken i axeln borta och det funkade. Kände inte av den alls, men nu börjar det komma krypande igen... Hoppas det snart ger med sig...
Min Baltazar!
Vi började träningen med att ta av sadeln och titta på formen på Bazze och hur muskulaturen ser ut just nu. Tyvärr har han tappat en del muskler i bakbenen eftersom jag inte riktigt kan rida ihop honom helt ännu. Han är också lite svag mitt på ryggen pga att gamla sadeln hämmat. Min förhoppning och målsättning är att min ridning ska bli så bra att jag lyckas få honom att sätta muskler på rätt ställen igen. Ska bli spännande att se hur han ser ut framåt våren...

Idag gjorde vi en ny "uppvärmningsövning" som gick ut på att snedda hörnlinjen samtidigt som jag böjde Bazze rejält och flyttade undan bogen. På långsidan skulle han vara spikrak och jag skulle öka traven. Minska i hörnet, snedda nästa hörn och så en ökning på nästa långsida osv. Bra övning som jag ska köra själv i veckan.
Nöjda efter träningen :)
 Vi slipade också en del på galoppfattningar genom en övning jag gillar. Den rids på en stor volt där jag vid ett bestämt ställe flyttar undan rumpan (ja, på Baltazar då...) , direkt ur tvärningen så fattar jag sedan galopp. Ganska klurigt tycker jag, men det känns när jag får till det rätt.

Det blev också mer övning av förvända galoppen idag. Det går bättre och bättre även om vänster galopp (som ju rids i höger varv) bråkar en hel del. Men jag känner mig ändå väldigt glad att vi får till det så bra :) Något jag är extra nöjd med idag är att jag lyckades få Bazze att jobba ordentligt (så där att han tyckte det var jobbigt) men att jag trots det kunde ha en mjuk, skön och avslappnad ridning. Något jag däremot behöver jobba mer med är att vara mer bestämd i vad jag vill att han ska göra och att inte låta honom komma undan när (inte om) han försöker fuska. Jag blir bättre och bättre på det för varje gång...
Finaste!
Fick mycket beröm idag och det känns kul att Sophie också tycker att vi gör framsteg. Blir så glad av hennes stöd och uppmuntran :) Blir som vanligt så himla fylld med positiv energi  efter träningen och vill lära mig mera, mera, mera....

Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar