11 november 2012

Hopp

Varannan söndag har Sophie hoppträning på Långkärr och idag var det alltså dags igen. Det var jag på Baltazar, Jenny på Tom och så Emma på Fiona. Det gamla vanliga gänget med andra ord :)
Regnet droppade på ganska bra  när vi gjorde i ordning hästarna, men det slutade lagom tills vi började bära fram hinder. Skönt att slippa bli blöt!
Fina killen efter träningen :)
Efter uppvärmningen så startade vi lite mjukt med att rida över tre bommar på en volt. Först låg alla på marken, men sedan höjde vi upp den mittersta bommen på högsta höjden av en sockerbitar. Nyttig övning för Baltazar som måste jobba med att vara kvick i benen :) och även för mig som måste vara extra noga med att styra med skänklarna och inte med tyglarna. Red för övrigt utan sporrar idag och det kändes bättre än med. Fick en bättre rytm och känsla - även om jag verkligen måste se till att träna upp mina skänklar. Skärpning, Jenny!

Dagens träning var en kombination av tre hinder på ena långsidan. Det var tre respektive ett galoppsprång mellan varje hinder. Vi körde den i båda varven och lade in lite träning av galoppombyten genom att rida "snett igenom" mellan varven. Lite klurigt för mig som inte riktigt vet hur man gör galoppombyten, hihi... men Baltazar gjorde sitt bästa för att förstå vad jag menade.

På slutet höjde Sophie upp hindren till 90 cm och gjorde det sista till en oxer. Jisses vad kul det var att hoppa lite högre. Jag vill mera, mera.... :-)
Har du godis?
Reflektionen över dagens lektion blir att jag nu kan börja påverka mer under själva hoppningen. Idag hade jag en jämn och stadig galopp under större delen av träningen och jag hade tid att påverka Baltazar under övningarna. Tidigare träningar har ju ibland mest varit för mig att "hänga med" och att komma in i hoppningen igen. Men det är verkligen roligt att vara igång med hoppningen igen och jag rider med ett leende under hela passet :)
Tillbaka i hagen

Efter lite diskussion med Sophie kom jag idag fram till att min målsättning på längre sikt är att rida en "riktigt" hopptävling med Baltazar. På kortare sikt (alltså med början i vår) är min målsättning att börja rida pay-and-jump. Vet du någon bra som är på gång så hojta till - så kommer jag :)

2 kommentarer:

  1. Kul att följa er på bloggen. Stall Mörtlösa brukar ha payandjump varje månad kolla deras hemsida...
    Mvh Camilla Klemedsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Camilla, det ska jag göra :)

      Kollar ju in på dina tjejers blogg också ibland och ser att det går bra för dem och hästarna :) Sista hästen ni fick hem verkar ju vara en riktigt stjärna :)

      Radera