13 november 2012

Bates Isabell

Idag var det äntligen dags för sadelinprovning av Sharpman :)
Jag var förväntansfull när de svängde upp med sin fullastade minibuss framför ridhuset... Nu skulle det bli spännande att se om vi kunde hitta någon sadel! De började med att mäta Baltazar på längden, bredden, "korsan och tvärsan" och skrev en journal. Jag fick skriva en "inskrivningslapp" om mig själv och Baltazar, vilken utbildningsnivå vi har och vad vi siktar mot, längd/vikt (på mig), ålder, härstamning (på Baltazar) osv.

Jag fick förklara vad jag sökte för sadel och berättade att jag vill ha en sadel som hjälper till att putta mig i rätt position. De tittade så klart också på Baltazar och bedömde vad som skulle passa honom. Först provade vi en Crown, men den tyckte jag var ganska lik det jag har idag (= en supergammal Bates sadel). Jag ville ha ännu mer stöd och känna ännu större skillnad mot min nuvarande sadel.

De tog då fram en Bates Isabell Cair. Det kändes riktigt bra när jag satt upp i den och efter att ha ridit en stund så var jag riktigt nöjd. Dock var den inte 100% på Bazze, men de bytte till ett smalare järn och fick även lägga en fårskinnspadd under och då blev den 95% bra (sade de...).
Eija-Leena var och hjälpte till...

Jag var som sagt nöjd, men ändå lite osäker på att behöva använda en padd... Kan det vara riktigt rätt, tänkte jag..?  Enligt Emma och Sebastian som skötte inprovningen så har rygg-musklerna inte riktigt "fått plats" under hans gamla sadel/sadlar och därför sjunkit in lite. De menade att han nu får chans att muskla på sig där när den nya sadeln ger plats - och att vi framöver kan ta bort padden.

Jag hade så gott som bestämt mig när Sophie kom in i ridhuset. Jag blev superglad över att hon hade tid att titta på när jag red i sadeln. När även hon tyckte att den låg bra, att jag kom i mer korrekt position och kunde rida mer avslappand och att hon också var med på resonemanget om att han sannolikt musklar om sig så var saken avgjord. Jag "var" med ny sadel :)

Hej då gamla sadel... (Pamina och jag från april 2011)
Till slut blev det alltså en Bates Isabell Cair, luftstoppad och utbytbara järn. Den är 6 år gammal och har bara haft en ägare innan mig. Är i superfint skick (och dessutom inriden och klar). Priset är jag också nöjd med - fick den för under halva nypriset. En riktig kvalitetssadel som jag sitter som en prinsessa i :-)  
Priset behåller jag dock för mig själv, för jag är så himla trött på alla "tyckare och tänkare" där ute som tycker saker är "för dyrt", "för billigt", "inte prisvärt" osv...  Vill inte höra era kommentarer - och eftersom ni uppenbarligen inte kan hålla tyst så gör jag det!

Tjingeling från en supernöjd sadelägare :)

2 kommentarer:

  1. Kul tjejen att du hittat en sadel som du trivs med och som ligger ok på Bazze...är ju en djungel att hitta en bra sadel. Superkul, grattis :-)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) ja, nu slipper jag "sadelträsket" ett tag i alla fall ;)

      Radera