15 november 2012

Älskar't

Som de flesta andra torsdagar så är jag fylld av positiv energi efter att ha blivit "drillad" av Sophie. Det är en sådan kick att få rida och träna för henne - för det funkar så himla bra mellan henne, mig och Baltazar. Är verkligen glad att jag har hittat en tränare som har en ridstil som jag gillar och som undervisar på ett sätt som passar mig. Hon vet precis hur hon ska förklara för att jag ska förstå - och peppa för att jag ska orka lite, lite till...  Jag bara älskar't....

Idag red jag första gången i nya sadeln och jag är verkligen super-supernöjd :) Sadeln ger det där stödet jag sökte, jag kommer djupare ner sadeln, skänkeln ligger naturligt intill och jag kan nu sitta ner och driva med sätet på ett helt annat sätt än innan. Kommer bli så jäkla bra när jag har "ridit in "mig lite mer i den... Det var ju som ni säkert förstår lite ovant att rida idag när jag kom i en annan position än med den gamla sadeln.
Nya sadeln :)

Jag har inte tränat någon dressyr i veckan och det märktes på Baltazar att han slöat till och blivit "bekväm". Han var tung i handen och tygeln gled hela tiden längre och längre ur min hand. Suck, att det ska vara så svårt att hålla i. Som Sophie genast sa, så måste jag vara kvickare/mer aktiv med skänkeln för att få honom att gå fram mot bettet och inte låta honom hänga sig i tygeln. Jobba, jobba....

Vi körde också lite förvänd galopp (haha... har ni inte läs om förra torsdagen så gör det här vettja...) och den här gången gick det betydligt bättre. Åt vänster (det svåååra varvet) gjorde jag säkert fem försök innan Sophie stoppade mig och jag fick förklara varför det inte fungerade. Äähh... kanske att jag lägger tyngden fel...??  Men efter att Sophie hjälpt mig genom att berätta hur jag måste vara tydlig med ytterskänkeln (som ju är inåt i den förvända galoppen) och ev släppa liiite på ställningen i svängarna så gick det faktiskt bättre. Klarade i alla fall två svängar... Haha... Och nu ska jag öva själv på det i veckan...

Nytt stalltäcke :)

Köpte ett stalltäcke till Bazze idag. Han blir så kall när han står still i stallet på natten, så han behöver ett täcke då. Har kört med fleecetäcket innan, men det bara fastnar i och sätter sig snett och ser obekvämt ut... Så nu blev det ett "glatt" stalltäcke i stället... Hoppas på att det ska fungera bättre :)

Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar