7 januari 2013

Zigge och Märta

Idag var en lite annorlunda dag i stallet :)
Jag kom dit efter jobbet och var trött som bara den. När jag satt och stoppade i mig lite socker (i form av russin och torkad frukt) så frågade Sophie om jag hade lust att prova på att rida Zigge, hennes tävlingshäst. Joo, det vill jag... svarade jag lite tvekande. Han är ju liksom så mycket mer "häst" än vad jag är van vid. Och här talar vi om en häst som är utbildad Msv A... och även om jag blev lite nervös så kunde jag ju så klart inte motstå ett sådant erbjudande :)

Sophie började värma upp honom i ridhuset. Hon sa att han "skulle få springa av sig lite" och det lät ju betryggande. Hmm...  Jag tror att hon bara skojade.... Men jag vet inte riktigt... ;)

När jag väl kom till ridhuset så red Sophie Zigge i alla gångarter och berättade hur han rörde sig och vad jag skulle tänka på. Sedan fick jag sitta upp och jag får nog erkänna att jag var ganska nervös, men mer "kul-nervös" än "rädd-nervös". Jag började med att skritta och trava lätt medan Sophie instruerade mig. Efter en paus var det dags för nedsittning i trav och då jag fick prova på både öppna och sluta. Trodde från början att jag inte skulle våga galoppera, men som vanligt så inger Sophie mod och så helt plötsligt så satt jag där i galopp. Den var helt otroligt mysig, som en gunghäst typ... med runda, höga språng liksom :) Sophie fick mig till och med att leka att jag var Patrik Kittel. Hihi...
Zigge och jag

Just det, jag glömde nästan (hur jag nu kunde göra det) men jag fick prova galoppombyten också. Snacka om härlig känsla - för det räckte att bara ställa lite åt det håll jag ville byta till och "sitta om" så bytte han. Hur coolt som helst. Det var något annat än att byta galopp i flygande fläng i hoppningen.

Efteråt var jag bara som ett stort leende för att jag faktiskt vågade rida på Zigge (och lite stolt för att Sophie vågade låta mig göra det på sin fina häst) och för att jag fått testa på grejer som jag aldrig gjort innan som tex sluta och riktiga galoppombyten. Jätte-jättekul var det :)

Märta och Sophie

Men inte nog med det. När Zigge väl var inne i stallet så skulle Sophie träna Märta i ridhuset och det ville jag inte missa. Sophie var snäll och hade tid att svara på alla mina frågor och berättade allt hon gjorde och varför. Jag fick mig helt enkelt en liten "unghäst-lektion" :) Märta var så duktig och cool och det var superkul  att se henne fundera över vad Sophie ville. Sophie är ju lugnet själv och det var fränt att se henne jobba med Märta. Hon var så lugn men ändå tydlig. Måste ju erkänna att jag blir lite sugen på att kanske, kanske skaffa en yngre häst framöver.... Men det får nog ingå i 10-årsplanen.... :)

Märta med fina manen :)
 Som ni nog förstår så var jag rätt slut efter dessa två händelser, så Baltazar fick helt enkelt vila idag. Men jag gav mig i alla fall på manen en stund, så nu har jag kommit nästan 10 cm till..... 

Du har väl förresten inte missat att Sophie har fått klart sin nya hemsida. Där kan du läsa mer om henne, Zigge och Märta. Där hittar du också Sophies blogg.

Tjingeling!

2 kommentarer:

  1. Ååååh! Så ROLIGT!!!

    Jag vill också prova en riktigt fin dressyrhäst! Det är verkligen en dröm jag har. Om jag så bara ska skritta runt spåret....

    Kul!! :)

    /Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var verkligen häftigt. Får du möjlighet någon gång att rida en sån fin häst ska du absolut testa.

      Inte för att Baltazar är en häst på den nivån - men vill du rida dressyr på en superfin och cool häst så är du mer än välkommen :)

      Radera