13 januari 2013

Lastning och uteritt

Idag körde maken och jag lastträning med Baltazar igen. Bazze var duktig som vanligt, men undrar nog vad vi håller på med när han får gå på transporten, åka en kort sväng och sedan kliva ur på samma ställe igen. Och detta gör vi typ varannan, var tredje vecka...  Hihi... Men vi vill inte få några nya problem med lastning, så vi tycker det är bättre att fortsätta med detta.
Skönt med lite "ledigt" och skrutta i skogen :)

Därefter blev det en tur i skogen. Bazze har ju fått träna lite hårdare senaste veckan och dessutom så är min enda chans att komma ut i skogen just på helgen, för i veckorna är jag ju i stallet på kvällarna = det är mörkt ute. Nåja, idag tog vi vägen bort mot sjön. Eija-Leena red där igår också och rapporterade att underlaget var helt ok, även om det var lite djupsnö och knakande is på sina ställen.
Vinter i skogen!

Eftersom underlaget var lite sisådär så blev det skritt hela vägen. Red till "orangea spåret" och vände där. Tog ca 40 minuter och var riktigt skönt. Ja, förutom att jag frös som bara den om fingrarna.... men det gör jag ju nästan alltid å andra sidan ;) Väl tillbaka i stallet berättade Mats att han galopperat samma väg med Ester igår, så jag hade nog inte behövt ta det så försiktigt. Men det var rätt skönt att bara "skrutta fram" där på skogsvägen...
Hemma igen...

När jag fixat alla sysslor så fortsatte jag att rycka manen. Den är verkligen hur tjock som helst, värsta tjocka ponnymanen, typ :) Ska den bli klar till mitten av mars så är det bara att ligga i... Blir nog bra när det är klart, men det tar ju sin lilla tid...
En bit på väg, men har bara gjort ty en fjärdedel...
Jag ska förresten börja öka på Bazzes ranson med kraftfoder, eftersom han enligt Sophie börjar sätta lite muskler. Gissa om jag blev glad över att höra det... :) Idag mätte jag i alla fall upp hur mycket han bör äta enligt förpackningen och det blir en ganska rejäl ökning om jag ska gå upp hela "dosen". Har i alla fall börja öka på lite smått så får vi se var vi landar... Han kommer också börja få kraftfoder på eftermiddagen nu också - som de andra hästarna. Det kommer han säkert bli glad över... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar