22 januari 2013

Bra och dålig shopping

Det har väl inte undgått någon - men jag gillar att shoppa :) Även om jag ibland är ganska velig till vad jag ska köpa, så älskar jag att gå runt och titta på saker både i "riktiga" butiker och på nätet. Idag var jag i två olika butiker och måste bara berätta om hur olika bemött man kan bli...

Först var jag på Granngården för att köpa mer foder. När jag kliver in i butiken så hälsas jag med ett glatt "Hej" Jo, jag vet att det ingår i deras policy att säga Hej till alla kunder. Men det är trevligt i alla fall... Jag hämtade de fodersäckar jag skulle ha och passade också på att titta på rean. Hittade ett superfint regntäcke i rätt storlek, till 30%. Ljusblått med lite beiga rutor i. Det kunde jag inte motstå...

Nåja, tillbaka till själva bemötandet. I kassan bad jag dem tejpa till ena fodersäcken eftersom den var trasig. Inga problem med det! Silvertejpen åkte genast fram och de bjöd tom på 10% på priset eftersom den var trasig. Fick hjälp in med säckarna i bilen och fick också ett trevligt "Hej då" från de båda i personalen som var i närheten av kassa. Trevligt med andra ord :)

Dags för nytt träns till killen :)

Därefter åkte jag till en annan, känd hästbutik.... Jag fick visserligen ett "Hej" när jag klev innan för dörren, men när jag sedan behövde hjälp kändes det inte så roligt längre. Jag skulle ha ett träns, men hittade det inte i rätt storlek. Gick då fram till en tjej som höll på att plocka upp varor och frågade om hon kunde hjälpa mig. Hon såg mest ut som om hon tyckte det var jobbigt att bli avbruten, men hängde med mig till tränsen. Nej, sa hon, hänger inte tränset här så har vi inte den storleken. Ok, svarade jag, men på nätet stod det att ni skulle ha det i butiken. Hon suckade lite och sa att det inte brukar stämma som det står på nätet. Dock gick hon och kollade i kassan och konstaterade att de just idag fått in träns i denna storlek på lagret.

Så bra, sa jag, och trodde att jag skulle få mitt träns. Men nej.... så lätt var det inte. Tränset kunde ju ligga längst ner i lagerpallen de fått, sa hon och tittade på mig. Skulle du kunna gå och titta, fick jag då fråga.  Jo, det kunde hon ju.... Hon kom tillbaka och sa att det låg längst ner i pallen men att jag kunde komma tillbaka på onsdag eller torsdag. Jag bad då att få hänga undan ett träns, så att de inte skulle försvinna. Men nej, det var inte nödvändigt sa hon. Jag stod på mig och fick till slut göra det.... Allt detta gjorde hon med små suckar och utan någon energi alls. Samtidigt stod en kollega till henne och hängde på kassadisken och knappade på sin mobil.

Vissa av tjejerna som jobbar där är trevliga, jag vet det. Men de här småsura tjejerna som får en att känna att man stör i butiken, får mig att inte vilja åka tillbaka. Tyvärr har vi ju inte hur mycket hästbutiker som helst här hos oss, så man får ju liksom ta det som finns. Men lite mer service och positiv attityd skulle jag nog önska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar