24 januari 2013

Nya övningar

Kvällens träning för Sophie resulterade i några nya övningar. Det var klurigt men kul med lite nya saker :) Baltazar gick omväxlande fint och "styrigt" eftersom vi båda fick koncentrera oss på de nya övningarna.

Dels red jag på mittvolten i trav och minskade och ökade den genom att bara använda skänkel och tyngd. När det funkade så körde jag galopp på mittvolten, minskade till en liten volt i mitten, där bröt jag av till trav, ökade volten till en stor volt igen och fattade genast galopp - och så började jag om från början och gjorde volten mindre igen. Kanske inte låter så klurigt, men för mig och Baltazar är det en jättebra övning för att få alla hjälper att samspela och för att jag ska få honom "inom ramen". Sen ska det ju inte heller ställas för mycket eller för lite, baken får inte skjuta in (eller ut heller för den delen), volten ska inte ökas/minskas för fort, osv...

När det blir för jobbigt vill Baltazar köra upp huvudet - och då har jag en riktigt utmaning i att få honom tillbaka utan att behöva ställa igenom för mycket med innertygeln.
Bästa Bazze och jag efter träningen!
Vi tränade också skritt som skulle vara långsam men energisk. Jisses, vad svårt jag hade att få till det och Baltazar verkade mest undra vad jag höll på med  - för även här ville han bara köra upp huvudet. Haha.... Men det är bara att öva på.

Vi körde också ganska mycket förvänd galopp, både längst fyrkanten och att vända snett/halvt igenom. Det är också klurigt men går bara sååå mycket bättre än det gjorde för typ sex veckor sedan. Då höll vi på i säkert 10 minuter bara för att försöka fatta förvänd galopp på långsidan - och det var bara ooomööjligt!! Men... idag gick det finemang. Så där ser man vad lite övning, jävlar-anamma och en suverän tränare kan göra.

Efter träningen lade jag tjugo minuter på att rycka manen - kom väl 7 cm till på den tiden. Suck...  Men det är bara att ligga i om jag ska bli klar till tävlingen i mars. Dock lovar jag här och nu - att aldrig låta hans man växa ut så här igen. Det är helt klart bättre att rycka lite hela året om, än att låta den växa ut under vintern för att försöka få ordning på den till våren... Baltazar har verkligen hur mycket och tjock man som helst!

Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar