14 september 2014

Tävling i Norsholm

Idag var det dags för min tredje tävling den här säsongen. Den här gången var det i Norsholm och Eija-Leena hängde med som hästskötare och sällskap. Eftersom det blir så få tävlingar för mig i år, så har jag valt att ta det ganska enkelt. Dagens start bestod därför av en LB:1. Förutom den så hade min tränare Sophie Lindström också peppat mig till att debutera i LA. Själv var jag så tveksam till det att jag både anmälde och avanmälde.... innan hon sa åt mig på skarpen och jag anmälde mig igen. Haha... sån tränare har jag ;)


Hur som helst så kände jag mig ganska avslappnad och lugn idag. Inte speciellt nervös - utan mer bara fokuserad. Trots att det var ganska varmt ute, så lyckades jag få en fin energi i Baltazar. Han är alltid känslig för spöt, men idag kickade han så fort jag la till det lite för mycket. Slutade med att jag bara behövde smeka med spöt för att få en fin framåtbjudning. Söta Baltazar...

 


Inne i ridhuset var det tryckande varmt, men vi lyckades behålla energin. Hade inte alls den där sega känslan som kan infinna sig ibland. Var extra noga med volterna så att de skulle vara 15-meter (gjorde dem ju för små sist...) och vet ni vad jag fick för poäng på vänster mellangalopp (som är den "svåra" snett igenom...) Jo, en sjua! Tjoho!!

Slutade till sist på 66,03% och knep fjärdeplatsen. Jippie!


Måste också berätta att vi fick fint beröm av en av "personalen" som jobbade på tävlingen. Hon hade blivit positivt överraskad av honom och tyckte att han var så fin och "maffig" när vi red programmet och att han blev som en annan häst. Han ger ju inte riktigt det intrycket när man bara skrittar fram eller låter honom vara lite låg.. Så det var kul att hon tyckte det var sådan skillnad :)


Därefter var det en dryg timme till nästa start. Valde en kortare framridning och nu kändes Baltazar inte riktigt lika pigg längre. Inte seg och trött - men vi fick inte riktigt till den där energin. Jag ser också på fotografierna att han är betydligt lägre än när jag red fram till LB.

Nåja, så var det då dags för debuten. Jag får nog säga att jag är riktigt nöjd trots allt. Mitt mål var att komma över 55% och jag fick ihop 56,97%.  Jag hade flera 6:or och 7:or - men det som drar ner poängen är de nya rörelserna som inte sitter riktigt ännu. Dvs skänkelvikningarna som inte blir "tvära" nog, ryggningen som är för tveksam och så klart den förvända vänstergaloppen... Men under vintern ska vi nog få ordning på de sakerna också :)


Vi stannade kvar lite sedan och tittade på Patricia och Ferros. De var superduktiga i LA och tog tredjeplatsen :) Och detta trots att de fick en felridning. Supergrattis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar