8 september 2014

I ridhuset

Idag har det varit trist och regnigt väder här. Därför blev det höstens första pass i ridhuset. Inte så kul att gå in - men skönt att slippa bli blöt ;)

Baltazar har haft två vilodagar och det verkar ha gjort honom gott. Han kändes pigg och fräsch! Härligt :) Jag satsade på att få igång traven och det gick riktigt bra. Tycker att jag hittade ungefär samma "peppande" ridning som när jag red igenom programmet på senaste träningen. Kul!

Vissa saker kändes riktigt bra idag - tex 10-metersvolterna i trav och galopp. Andra saker kräver mer träning  - tex skänkelvikningar och ryggning. Och några saker behöver jag träna MYCKET på. Ja, ni förstår nog att jag tänker på den förvända vänster galoppen. Hmpf...

Jag valde att jobba galoppen åt rätt håll först. Ville få igång den och kunna "rida" den ordentligt. Därefter gick jag över till att rida mindre volter längst ena långsidan och "tre-kvarts-linjen" på andra långsidan. När det funkade så provade jag att vända över ridbanan på olika sätt för att gå över i förvänd. Och tror ni att det lyckades? Nej, det gjorde det inte! Suck. Nya försök och samma resultat...

Testade sedan Sophies övning att rida i höger varv och fatta vänster galopp. Gick inget vidare... Försökte att inte stressa upp mig över att det inte fungerade, men det är svårt. Efter att ha fått till ett hyfsat hörn, så valde jag att rida LA:1 istället. Och jag måste säga att jag verkligen gillar det programmet :)

Vi har fortfarande mycket att träna på i programmet, men jag tror att vi framöver (nästa säsong?) kommer rida det riktigt bra. Det känns som om det passar oss.... Och vet ni vad det konstiga var? Jo, att när jag red programmet så satt den förvända vänstergaloppen som en smäck. Jag red om galoppdelen en gång till - och vi satte den förvända igen. Skumt... men skönt att avsluta på plus :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar