20 september 2014

Fortsättningskurs med Lykke

Idag var det dags för att gå med Lykke på fortsättningskurs hos Norrköpings Hundcenter. Vi har ju gått mycket framåt sedan förra kursen, men jag var ändå ganska nervös över hur hon skulle "bete" sig med de andra hundarna. Tänk om hon bara skulle stå och skälla hela första gången..?

Vi var ett gäng på ca 8 hundar och det var en salig blandning på raser och målsättningar. Det är så härligt att vi ändå kan samlas kring vårt intresse - hunden :) Tina Krulle är en fantastisk ledare och inspiratör. Älskar att gå på kurs för henne - hennes sätt passar oss och Lykke perfekt :)

Hur som helst.... efter lite teori inomhus var det dags att plocka ut hundarna ur bilarna. Jag tänkte att "jag tar det som det kommer"... och precis när Lykke fick hoppar ur bilen så kom det första skallet. Jag var så tydlig jag kunde mot henne att det inte är ok att göra så - och döm om min förvåning när hon slutade skälla?!? Duktiga fina Lykke! Kanske kom hon ihåg platsen och att när vi är där så är det fokus på mig och Henrik som gäller...?

Resten av tiden var hon mestadels fokuserad på Henrik och mig (vi tog varsin halva av träningen), jippie! Visst tappade hon fokus ibland - men det var inte för att skälla på de andra utan mer för att hon inte riktigt orkar vara koncentrerad. Eller för att vi inte är tillräckligt roliga, haha...


Vi tränade på att sitta och ligga - och att stanna kvar när "föraren" gick några steg bort. Inga problem med det.. förutom att Lykke inte riktigt har lärt sig att Ligg betyder Ligg tills vi säger något annat :) Hon var jätteduktig på att följa och vänta - precis som vi bad henne om. Duktiga fina tjejen! Hon börjar nog bli lite stor nu ändå... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar