30 juni 2013

Skön söndag

Har haft en sån där skön dag i stallet när det inte varit någon brådska med något. Det är så skönt när man inte har någon tid att passa :)

Provade nya täcket och tränset som jag köpte i fredags och är riktigt nöjd med båda. Glömde att fota täcket, så det kommer bilder på det senare. Det är i alla fall ett Termo master-täcke som finns på Hööks och säljs till halva priset just nu. Det har liksom en "trikåbit" runt halsen och jag har varit sugen på att prova det tidigare. Nu när det var rea passade jag på att köpa det och det satt som en smäck :) Såå nöjd!

På väg till träning
Och så fixade jag i ordning tränset, även det är köpt på Hööks och heter Mallow Clarige House. Köpte faktiskt ett Cob den här gången - och det satt betydligt bättre än de i Full som jag köpt tidigare. Som vanligt är det ju trixigt att få rätt längd på alla remmar, så jag behöver säkert justera det närmsta dagarna när jag ridit i det lite. Tillsammans med tränset så köpte jag också ett nytt bett, ett tredelat eggbett.Det köpte jag för att... ja, för att jag ville testa hur det funkar och för att det sägs vara nyttigt för hästen att inte alltid rida med samma typ av bett. Det var en ganska ovan känsla att rida med det, men jag behöver testa det mer för att veta vad jag egentligen tycker om det.

Nya tränset
Var träningssugen idag, så det blev ett rejält pass på banan. Solen sken, men det fläktade skönt och var faktiskt inte direkt varmt. Perfekt träningsväder för både mig och Bazze :)

Det var som sagt väldigt annorlunda att rida med det nya bettet. Ja, jag tror ju att det var bettet i alla fall... för inte kan väl ett träns göra så stor skillnad? Hur som helst - så var det mycket "stadigare" i handen. Först upplevde jag det som lite stumt, eftersom jag inte fick någon reaktion när jag "grejade" med händerna som jag brukar. Första 20 minuterna var jag inte alls nöjd och tänkte att jag genast skulle byta tillbaka till gamla bettet. Men... efter ett tag insåg jag att jag kunde (eller snarare var tvungen att) rida med en betydligt mer stilla och stadig hand och fick en jättefin känsla :) När jag ville få igenom en ställning mer, eller få honom att mjukna i nacken, så fick jag ta ett mer stadigt tygeltag och sedan ge eftergift. Tror att det är rätt väg att gå - jag vill ju komma ifrån det här "små-grejandet" jag sitter och gör med händerna hela tiden. Ska bli spännande att rida lite mer på bettet och se hur det känns när jag vant mig mer :)
Allt börjar vid A ;)
Det blev som sagt rejäl träning idag och jag jobbade med att variera och variera och variera tempot i både trav och galopp. Fick ett riktigt fint gensvar och en väldigt trevlig form och känsla. Kul! Är så himla nöjd och taggad :) Hade dock svårt att hålla i "rätt" plupp på tygeln - men vet inte om det beror på att jag inte fick ihop formen eller för att nya tränset gjorde att tygeln inte hamnade på samma "längd" som tidigare. Får se vad Sophie säger på träningen på tisdag.

Tjingeling :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar