5 juni 2013

Back to basic!

Efter den katastrofala vänster galoppen (tja, eller höger var det ju) i söndags, var jag idag mentalt redo att ta tag i lite övningar på banan. När jag väl satt upp var jag riktigt taggad och bestämde mig för att backa tillbaka lite och öva på just galoppfattningar. Ville göra dem riktigt tydliga så att det inte ska uppstå några missförstånd i kommunikationen mellan Baltazar och mig. Resultatet blev oväntat bra :-)

Började med att skritta fram den vanliga rundan (upp på berget och sedan in i skogen förbi Sophies gamla hus). Efter att ha värmt i alla gångarter var jag redo att sätta igång och först blev det serpentiner med volter i varje båge. Var noga med att få igenom ställningen i varje varv. Sedan blev det "flytta undan" på stora volten och göra fattningar ur det. Idag fick jag återigen till en sån där gudomlig galopp som känns helt perfekt. Jag flöt fram och även när jag lättade på tyglarna så bar han sig så fint, så fint. Lovely!!!

Försökte som sagt göra fattningarna supertydliga, men eftersom Bazze är så lyhörd för hjälperna så hinner jag nästan inte ta hjälpen innan han fattar. Vi behöver öva mer på att han ska vänta ordentligt på mina signaler. Sen är det ibland riktigt, riktigt svårt att se vilken galopp han ligger i. Låter ju inte riktigt klokt, men så är det när man sitter på hans rygg...

Red till slut igenom LB:3 och det känns ok, även om vägarna så klart inte sitter helt hundra. Får väl se om jag vågar mig iväg till Finspång nästa fredag eller inte...

Baltazar jobbade jättefint trots värmen - och när vi var klara fick han en dusch. Skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar