21 april 2013

Äntligen på utebanan :)

Vi har haft ytterligare en härlig vårdag att glädjas åt. Man kan ju inte bli annat än glad när solen skiner och temperaturen stiger, eller hur?

Tog stallet på förmiddagen och eftersom Ejia-Leena var ute med Bazze i skogen igår, så tänkte jag jobba lite mer med honom idag. Men.. det var ju så underbart ute, så jag tog en lite längre tur i skogen för att skritta fram. Härligt att rida på stigar som så länge varit gömda under snö, snö och snö.
Härligt att vara på banan igen!

Väl tillbaka på gården så gick jag mot ridhuset, för jag hade förra våren i tankarna när vi inte kunnat vara på ridbanan under våren pga tjällossning. Det kändes ju lagom kul att kliva in i mörkret, men precis när jag skulle hoppa upp så kom Zanna och sa att banan var helt ok att rida på. Ingen tjällossning i år alltså - jippei!  Jag lämnade så klart ridhuset och gick ner på banan istället.

Det där jobbet jag tänkt göra föll ganska snabbt, för jag märkte att jag fick jobbigt med andningen pga förkylning och allergi. Kände därför bara igenom Baltazar lite i traven och sedan blev det enklare galoppjobb där han mest bara fick rulla runt fyrkanten och stora volter. Bazze verkade tycka det var skönt att få mer plats att röra sig på och att få sträcka ut galoppen på långsidorna.
Högst oengagerad häst - hehe ;)

Fick hjälp av Zanna att fota lite, men Bazze var inte alls på fotohumör och som ni ser så står han mest och surar/sover på bilderna. Tråkmåns ;)
I ridningen var han dock ingen tråkmåns och jag kom på mig själv att tänka hur glad jag är över att jag hittade honom. Nu när vi kom ut på banan och hade mer plats att röra oss på, märktes det så väl hur mycket vi lärt oss under vintern. Vilken skillnad mot när vi red där i höstas! Nu märks det att all träning verkligen gett resultat och att vi lärt känna varandra ordentligt :) Blir så glad :)

I övrigt så har jag nu bestämt att jag blir kvar på Långkärr i sommar. Kommer bli jättebra :)
Och så var barnen på Rebeckas ponnykalas i går. Jag var kvar och tittade, fotade och pratade med Ulrika  :) Får ju passa på - det här var ju typ enda chansen för mig att se hur ett Ponnykalas funkar. Bilder kommer framöver... :)

Tjingeling i vårsolen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar