28 februari 2013

Ihh vad kul - men ohh vad svårt ;)

Två veckor sedan förra träningen - så jag var verkligen sugen inför kvällens pass. Innan träningen hann jag prata igenom Bazzes skav med Sophie. Hon tittade och gav många bra tips. Jag fick också låna en annan gjord av henne som var lite längre och lite annorlunda formad. Vi pratade också om olika sorters ludd och salvor. Är så himla glad att kunna få hjälp på det här sättet :)


Under träningen så jobbade vi mycket med att minska/öka gångarterna. Först blev det serpentiner med en volt i varje serpentin. Inte så svårt... Men sen skulle det vara rakställning och ökningar i volterna + minskningar däremellan. Oops - då blev det genast mycket svårare...

Det blev också mycket ökningar/minskningar längst fyrkanten. Jag tyckte att jag minskade jättemycket, men då sa Sophie att jag skulle minska typ till halva farten. Haha... snacka om att jag har en hel del att öva på där :) Det trixiga är väl inte att rida långsamt - utan att rida långsamt med aktivitet i bakbenen. Samtidigt som jag gör förhållningar, så ska jag aktivera bakbenen med spö/skänkel. Svårt, svårt!

Och så körde vi förvänd galopp och jag måste nog säga att den har blivit sååå himla mycket bättre från när jag gjorde den första gången innan jul. Och bara för att det ska bli officiellt, så har jag för sista gången ridit snett igenom i höger galopp och ställt om till vänster! Aldrig mer kommer det hända... Hihi...

Träningen var svår och jobbig, men gav reslutat :) På slutet fick jag till några riktiga ökningar i mellantrav. De första jag gjort enligt Sophie :) Fick också till några samlingar i traven som kändes riktigt fina. Och galoppen kändes rund och fin. Är så rackarns glad efter dagens träning - även om det var svårt, svårt... Men nu har jag något kul  att öva på - och jag gillar ju det :)
Blir också glad över att Sophie tycker att vi är duktiga och har kommit långt på kort tid :) Jättekul att höra :)


Just det - från och med idag så är det också stopp för Baltazar att "sträcka ut" huvudet i halten. Halt på tygeln är det som gäller! Jag vet att han kan - så nu är det upp till mig att se till att han gör det. Men jag får nog "bråka" lite med honom innan han förstår att jag menar vad jag säger, misstänker jag :)
Eija-Leena: Du är väl också med på det? Tillsammans kan vi!

Till sist - hur gick det nu med skavet idag. Jo, det gick bra. Det såg fint ut när jag tog av sadeln, inget irriterat  alls. Så i morgon är det jag som åker på shoppingrunda efter ludd och sadelgjord..

Ha det skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar