14 februari 2013

Träning för hjärnan!

Idag var det dags att redovisa veckans läxa för Sophie, nämligen hur jag tänkt att värma upp på tävling. Det kommer ju så klart att bli olika varje gång - eftersom förutsättningarna varierar - men jag behöver i alla fall en planering att falla tillbaka på och en tanke bakom min uppvärminig.

Det är en riktig utmaning för mig att hitta bra övningar som ger någon mening = inte bara "rida runt". Dels för att jag inte riktigt vet vad man "ska" göra och dels för att jag helt enkelt aldrig fundera över vilken typ av uppvärmning som passar mig och Baltazar. Jag fick börja med att berätta hur jag tänkt mig det hela och skulle därefter rida medan Sophie tittade på. Jag tror att Sophie hade tänkt att låta mig rida klart - för att sedan hjälpa till med kommentarer. Men det blev i stället så att jag fick feedback genom hela ridpasset. Dels hade hon säkert svårt att vara tyst (hihi..) och dels så märkte hon nog att jag stundtals var ganska tveksam till hur jag skulle lägga upp det hela.
Idag fick hjärnan träna
Har fått så otroligt mycket bra kunskaper med mig från dagens träning. Jag tror aldrig att vi har hunnit prata så mycket om varför vissa övningar är bra/mindre bra, hur jag funderar över olika övningar, varför jag tror/tycker att jag "ska" rida på ett visst sätt, hur man kan tänka när man lägger upp ett ridpass osv. Det var så himla nyttig att få tänka själv och försöka klä i ord hur jag tänker. Vissa saker hade jag ett riktigt bra tänk på och andra saker hade jag helt missat.

Det var så himla superbra att:
- först få säga vad jag tänkte göra,
- sedan göra det jag tänkt,
- därefter förklara hur jag tyckte det gick och
- slutligen få direkt feedback från Sophie vad hon tyckte.



Sophie berättade också mycket om hur det fungerar på en tävling, vilka olika saker man kan behöva vara beredd på, vad gör man om man får kort eller lång tid på sig innan start, vad bör jag göra när jag kommer in på startbanan osv. Sophie berättade mycket om hur hon brukar tänka och hur olika hon gör med sina hästar. Oj, vad mycket info - men jag har ju några veckor på mig att bearbeta det :)

Snygging!
Dagens träning innehöll med andra ord inte så mycket ridträning av olika övningar, utan jag fick istället träna hjärnan i att fundera över varför jag gör olika saker och varför jag tycker olika övningar är bra eller dåliga. Känns jättekul att verkligen tänka till på varför jag väljer att rida på ett visst sätt och att försöka förklara det i ord. Svårt men utvecklande och jättekul :) Och jag märker ju att jag inte tänker helt fel i vissa saker - det känns också riktigt bra. Jag kan mer än jag tror :) Är så jätte-jätte-jättenöjd i kväll!

Bazze fick förresten vara lite extra fin idag med knopp i pannluggen :)

4 kommentarer:

  1. Det jag ville säga var att Sophie är väldigt duktig, och du, och Bazze! :) Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Sophie har verkligen en förmåga att plocka fram det bästa ur varje ryttare. Hon passar i alla fall mig som tränare väldigt bra :-) Kommer ni och rider för henne snart igen?

      Radera
    2. Nej, inget inplanerat. Vi vill ju helst komma på helgen och vi har haft en massa inplanerat på söndagarna vilket Sophie verkar föredra. Vi får se när vi får till det igen..... Det är kul att få hennes ögon på Rari någon gång då och då. Men som jag sagt tidigare. Det låter ganska lika oavsett vem som har synpunkter på ekipaget! ;). Nu längtar vi efter vår så vi kan träna hemma också. Och jag vill också träna...... trevlig helg, Annica

      Radera