7 februari 2013

Finaste Baltazar!

Eftersom det har känts ganska bra att rida sista veckan, så var jag riktigt laddad inför träningen idag. Jag började med att värma upp Baltazar medan Sophie och jag pratade. Hon kunde då konstatera att jag låter Bazze "rinna iväg" för mycket när jag inte har full fokus (tex när jag pratar samtidigt) och att jag måste bli bättre på att rida "koncentrerat" även om jag pratar med någon, blir störd av något som händer vid sidan av ridbanan osv. I veckan som kommer ska jag vara extra noga med att hålla gångarterna korta, men energiska.

Jag red en del förvänd galopp i uppvärmningen och den går så bra att den från och med nu ska vara med i min vanliga uppvärmning. Har bara lite svårt att känna om han ligger i rätt galopp eller inte... I hörnen brukar han nämligen "skutta till" med bakbenen och då tror jag att han byter... men det gör han inte alltid... Sophie sa att jag måste lära mig titta på bogarna/frambenen om han går i den galopp jag tänkt mig eller inte. Men - ghaa - det är så svårt att se eftersom hans galopp inte är så stor. Men jag övar vidare för att försöka se/känna vilken galopp han går i :)
Jag har världens bästa häst!

Efter uppvärmningen så red Sophie en stund. Det är så himla kul och inspirerande att se henne rida Baltazar! Dels för att jag ser hur himla duktig Baltazar är och dels för att jag tycker Sophie är en förebild för att få hästen att jobba ordentligt samtidigt som hon använder små, fina hjälper. Inga hårda hjälper eller ord där inte... När jag ser henne rida Baltazar får jag en målbild att jobba mot :)
Det är också väldigt nyttigt för Bazze att bli riden av någon som inte ger sig, utan verkligen tar igenom det jobb hon tänkt sig. Idag bjöd han henne till och med på några bocksprång, hihi...
Sophie på Bazze i somras. Min målbild för framtiden :)

På slutet så hoppade jag upp och reda några minuter till i trav och galopp. Och Baltazar var helt underbar att rida. Ja, det tycker jag nästan jämt att han är... men idag var han helt fantastiskt duktig. Jag är så himla glad och lycklig över att jag har en häst som är så super-super-fin på alla sätt och vis. Älskar honom!
Bästa, bästa Baltazar!

Sen pratade vi shopping :) Som jag skrev igår så behöver jag en ny sadelgjord och/eller sadelgjordsludd. Dessutom så suktar jag efter ett nytt bling-bling-pannband. Sophie hade köpt ett nytt till Fiona igår och det var bara sååå himla snyggt! Har sett ett lite "manligt" med svarta och vita stenar som jag funderar på... Skulle vara fint att ha när vi tävlar.

Sophie föreslog att jag skulle börja rida med några smidiga benskydd, nu när broddarna är på. Det har hon helt rätt i - för det vore ju hemsk om han skulle trampa sig och bli halt nu när vi ska på tävling (ja, det vore ju hemskt oavsett tävling eller inte...) Dessutom har jag funderat på att använda boots i transporten (var egentligen Sussie´s idé) eftersom Bazze inte använder transportskydd (Han har gått omkull i transporten en gång och åker inte längre med transportskydd). Tänkte att boots i alla fall skyddar lite om han skulle trampa sig. Så i morgon blir den en shoppingresa på butikerna här i stan.... Om jag kommer iväg tidigt från jobbet vill säga... :)

I kväll somnar jag glad och nöjd!

2 kommentarer: