10 februari 2013

Omvärldsträning - för oss båda!

Idag har både Baltazar och jag fått en dos med omvärldsträning ;) Vi går ju mest på Långkärr nu under vintern, och ser inte så mycket av varken andra hästar, människor eller fordon än de som finns på gården. Jag tänkte därför att det skulle vara nyttigt för Bazze att se lite annat än det...

Sagt och gjort så klädde jag in oss båda i reflextäcke/väst och gav oss ut längst med Långkärrsvägen. Jag har en slags otäck "fix idé" om att skena på halt underlag och gå omkull med min häst, så därför är jag alltid lite extra uppmärksam när jag ger  mig iväg på vintern. (Ja, om jag rider i skogen är jag ju rädd för "vilda" djur (läs Vildsvin!) så då har jag också full koll på omgivningarna).

Snart på väg på äventyr ;)

Allt gick sin gilla gång tills vi kom någon halv kilometer bort, där startade plötsligt en traktor inne i en lada. Spännande tyckte Bazze och gick tveksamt framåt. Jag kände mig duktig som trots det red vidare och peppade honom (och mig...) att det inte var farligt. Precis när vi rundar ladan, så kommer så klart traktorn åkandes. Ihh, sa Bazze och bajsade... Eftersom vi har som vana att alltid sparka bajset åt sidan när vi är ute och rider så hoppade jag av och gjorde det. Det var ärligt talat ganska skönt att stå på marken när traktorn åkte förbi, för Bazze var riktigt på tårna.

Traktorn försvann bakom kröken och jag hoppade upp igen. Då kommer en cykel smygande utmed vägen (jo, i snön). Bazze märkte den inte förrän den var jämsides och hoppade låångt åt sidan. Där ungefär tyckte jag att det räckte med äventyr och vände på en liten vändplats. Bazze insåg att vi var på väg hemåt och taktade hela vägen hem. Tokstolle...  Tror att han skulle behövt en redig galopp i någon lååång uppförsbacke... Men det vill jag nog ta när han inte spänd som en fjäder. Hihi...
Damasker!

Testade nya damaskerna idag och de satt fint. Tror dock att jag ev ska komplettera med ett par utan ludd också som jag sett. Tror att de är lite smidigare att ha i dressyrarbetet. Köpte också ett nytt träns via Zanna - så nu ska jag gå och köpa det där bling-blingpannbandet jag har sett :) Eller om jag kanske ska ta och önska mig det i födelsedagspresent..?  Sen hittade jag också sånt där "fårludd" att ha på grimman som jag köpt en gång på Ullared. Satte det på grimman och det blev fint. Undrar bara hur länge det får vara vitt? ;)
Grimma med ludd :)

Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar