25 december 2012

Tävlingar 2013

Har suttit och kollat in lite vilka tävlingar som finns inför nästa säsong. Glädjande nog finns det fler att välja på i närheten än vad jag trodde att det skulle göra. Ska gå igenom dem lite mer noggrant och planera in dem.

Planen som Sophie och jag lagt upp är att jag under nästa säsong ska fortsätta (börja) öva på att vara på tävling. Att få rutin på att åka iväg, att rida fram.. ja, att vara på tävling helt enkelt. Baltazar kan ju allt det där - men jag har ju nästan aldrig tävlat innan och behöver få mer rutin på det. Planen är därför att rida Lätt C och Lätt B. I Lätt C kan jag förhoppningsvis koncentrera mig mera på allt "runt omkring" - och i Lätt B behöver jag vara mer fokuserad på själva ridningen och får öva på det. Åhh, vad kul det ska bli! Pirrar redan i tävlingsmagen :)

Snart dags igen?

Men ärligt... hur svårt ska det vara att förstå det här med när licencer behövs och inte - och vilken typ av licens som i så fall behövs. Har läst och läst, men fattar inte... Någon som vet och kan förklara lite? De tävlingar jag är intresserad av benämns som "Lokal" eller "Regional och lokal". Hmm, ska jag då tolka det som att jag behöver licens för Regional tävling eller för Lokal tävling - alltså behöver jag licens för lokal tävling eller inte?? Knepigt...


2 kommentarer:

  1. Hej!
    Tävlingar som heter lokal och regional innebär att någon klass är lokal och någon regional. När du amnäler till tävlingen kan det exv stå
    Lokal LB:1
    Regional LA:3

    Från i år görs ingen skillnad på lokal eller regionallicens utan alla ryttare ska lösa samma licens oavsett nivå, den gör enbart skillnad på ålder hos ryttaren.
    (undantaget internationel licens)
    Däremot om man bara tävlar någon enstaka gång så kan man lösa per tävling (upp till 4st/år)

    Du måste vara meddlem i en klubb för att få lösa licens och om Bazze inte har en så kallad Livstidslicens löst till sig så löser du en hästlincens till honom varje år.

    Allt i TDB förstås!

    Kram Sophie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, då hänger jag med lite bättre. Bazze har inte livstidslicens, så det behöver jag fixa. Och sedan får jag välja mellan att lösa en egen "helårs-licens" eller "dags-licenser". Om jag minns rätt så "får" jag automatiskt en helårslicens om/när jag löst 5 st dagslicenser (det kostar lika mycket).

      Det jag inte riktigt var klar över är om jag behöver licens för att tävla på lokal nivå? Tycker inte det är helt tydligt i TDB...

      Tack för hjälpen :)
      Kram

      Radera