27 oktober 2012

KM i dressyr - Skogslotten

Idag var det dags för Baltazar och mig att åka på KM i dressyr på Skogslotten :)

Det är mitt första KM någonsin (kan väl vara dags vid 40 års ålder...) och Baltazars och min första riktiga tävling (om vi bortser från Hillersta som mer var en träningstävling). Sophie var med och stöttade vid framridningen (hennes häst Roger reds precis innan mig av en annan tjej) och hon var snabbt ute efter ritten för att ge feedback. Är så glad att hon är så engagerad i min ridning och tycker att det är kul att vi gör detta tillsammans.
Efter avslutad ritt :)

Är ganska nöjd med dagen. Fick lite stressigt vid framridningen, trots att jag tyckte att jag planerat tiden noga för när vi skulle åka.... så nästa gång måste jag se till att ha mer tid på mig. Själva ritten gick ok. Gjorde dock en dundertabbe i den ökade traven.... Förberedde inte Bazze alls, utan bara "klämde till" när det var dags. Han tog det som en signal för galopp... så där fick vi bara en 4:a. I övrigt så tycker jag att jag kunde rida mer koncentrerat än på Hillersta. Men... jag blir ganska spänd (fast jag inte känner mig nervös) och andas inte ordentligt = jag blir så himla andfådd. Det i sin tur gör att jag inte kommer ner i sadeln och inte kommer om med skänklarna ordentligt. Det måste jag öva på...
Snygging på väg!

Mitt mål var att komma över 60% men vi slutade på 59,66%. Fick höra efteråt att domaren brukar vara väldigt snål med poäng, så med tanke på det (och inberäknat 4:an för den missade traven/galoppen) så är jag nöjd ändå. Bara att ens komma iväg på tävling är en stor sak för mig :)

Domaren kommenterade på samma saker som Sophie brukar göra - och jag kände igen mig i kritiken. Så det jag vill öva på i vinter är att:
  • Rida med mer energi och därmed en högre form.
  • Få mer skillnad i gångarterna och få till en (bättre) mellantrav och mellangalopp.
  • Träna på att slappna av för att komma ner i sadeln ordentligt.
  • Halten! Den lyckas jag aldrig med (Sophie säger att jag måste "rida" mer in i den... Svårt...)
Och så lite bilder. De i ridhuset är inte så bra, men jag tar med dem ändå... :)

Uppvärmning

Mera uppvärmning
Snart dags att gå in på banan!
I ridhuset 1

I ridhuset 2

I ridhuset 3

I ridhuset 4

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat älskling! Nu tar vi nästa tävling. Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Tur att jag har en familj som ställer upp och åker med mig.. Vi är ju riktiga proffs på att lasta nu :)

      Radera