8 januari 2014

På töm

Andra arbetsdagen efter julhelgen. Pust...
Smällde i mig en påse godis på väg till stallet för att få lite energi. Haha, som att jag behövde få i mig fler kalorier. Not!

Eftersom Baltazar hade/har träning både igår (med Eija-Leena) och i morgon (med mig) - så hade jag bestämt mig för att prova på lite tömkörning. Första gången sedan träningarna i julas. Och första gången på egen hand.

När jag stod där och borstade, så blev jag dock så himla ridsugen och tänkte skippa tömkörningen. Men... när jag kände igenom Bazzes ben så märkte jag att han var svullen och varm på höger bak. Kändes mjukt, ungefär som gallor, fast det var liksom en hel sena från hasen och ner till hoven. Han var också varm på helan nedre delen av benet och över hoven. Så planerna ändrades igen och jag bestämde mig för att i alla fall ta honom på töm för att se hur han rörde sig. Tessan kom också lägligt och hjälpte till att känna på honom. Tack för hjälpen :)

Bild från en annan dag :)
Hur som helst, det märktes inget av benet när jag jobbade honom och efteråt så var det mycket bättre. Både svullnaden och värmen hade gått ner... var förhoppningsvis bara en överansträngning från hagen som är borta i morgon.

Själva tömkörningen gick lite lagom bra - och kräver så klart mer övning. Haha...
Fick flytta ner tömmarna ganska långt ner på gjorden för att få honom att jobba i lite ok form. Men det blir nog bättre när jag lär mig att få honom mer "mellan tömmarna". Kan man säga så..?
Däremot är han hur duktig som helst på sidförande. Vilken stjärna! Får mig att känna mig som en stjärna! Duktiga Baltazar :D

I morgon är det äntligen dags för träning igen. Jippie!

2 kommentarer:

  1. Blir så sugen på att börja tömköra...
    Bara att ta tag i antar jag...

    :)

    /A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bara att sätta igång ;-) Men ett tips är att ha med tränare första gången. Även om du gjort det förr, så kan det vara skönt med någon som hjälper en igång :-) Sophie till exempel :-)

      Radera