19 januari 2014

Många timmar

Idag var jag fyra och en halv timme i stallet :) Lovely!
Det är så himla skönt att inte ha någon brådska till något och bara "vara" med alla goa hästar och människor i stallet :)

Började med att lasta (ja, igen!) och jag måste nog säga att det gick fantastiskt bra. Trots att vi hade rätt många störningsmoment runt oss (Mojje som sprang i hagen brevid, Roger som kom hem från en ridtur, Zanna som tömde kärran och Mats som kom och skulle gå ut med hundarna), så knatade han rakt in utan tvekan. Lika duktig som han är när han går på, lika dum (jo, lite dum är han faktiskt) är han när han inte vill kliva på. Nu har vi i alla fall flytet och jag tänker se till att hålla igång det. Återstår bara att se hur det går när jag är "lite invalid" efter min kommande operation. Henrik har dessutom testat ut vad som funkar bäst vid urlastning och idag hade han finslipat det ytterligare :)
I transporten - en helt annan dag ;)
Sen blev det träning. Jag jobbar just med att kunna lägga ner honom i en lägre form, utan att han blir lång. Att "höja manken" om jag förstått det rätt. Och att jag ska kunna hålla stödet i båda tyglarna, så att jag tex kan ställa åt ett håll men ändå hålla kvar stödet på den andra tygeln. Att vara stadig i handen och inte vara så ostadig i tyglarna, typ... Så det blir mycket "och så lägger du honom en cm lägre... och en cm till...", " nä, nu släpper du på yttertygeln igen. Håll i men ställ ändå inåt. Men böj inte hela halsen, bara bakom nacken". Klurigt, klurigt... men det är sånt här jag gillar att sitta och "pilla med" i veckorna och försöka hitta hur det ska kännas :)
Nä, jag är inte muskulös. Har bara säkerhetsvästen på ;)
Och så blev det så klart galopp, dock ingen förvänd idag ;) Sophie trodde också att galoppen kommer stärkas när jag blir bättre på det där med stödet och att "lägga lägre" som jag skrev om ovan. Känns som en kul grej att öva med/till :) Eija-Leena var förresten o tittade idag också och kunde konstatera att vi tränar på samma saker. Ska försöka titta på henne också snart, men den här tisdagen går tyvärr inte. Kanske nästa...

Sophie hade med en kamera som hon lånat och ville prova att fotografera med. Så hon smattrade av några bilder på mig och det var kul att se :) Ser ju inte så illa ut som det känns.... för det känns lite halvdant nu när vi försöker kravla oss upp ett steg i min utveckling. Hihi...

Hallå piloten! Upp med blicken...

Hallå piloten! Upp med handen...
Efter träningen kände jag tyvärr att Mr B återigen var svullen på höger bak. Det är liksom en sena som blir tjock och "gallig". Innan ridning är han helt fräsch. Har varit så i en vecka nu de gånger jag ridit lite mer (alltså inte typ i skogen eller bara joggat). Messade lite med Sophie om det och ska ringa till kliniken i morgon och höra lite. Hoppas verkligen inte att det är något knasigt :(

Och så till sist ett kort på söta Lykke som äntligen har fått en anka igen. Hon bara älskar att bära omkring på dem och leka kastlekar med dem. Tror det är den fjärde eller femte hon fått nu...de andra har hon tuggat sönder..


1 kommentar:

  1. Synd att vi missade din lektion helt. 😊 Annica

    SvaraRadera