18 maj 2014

Tidig morgon

Idag blev det en tidig morgon i stallet. Dels för att jag ville rida innan det blev för varmt - och dels för att jag skulle hinna med att titta på sonens fotbollsmatch. Jag hade satt klocka på sju, men vaknade i god tid innan den ringde (Tack för det Lykke). Var i stallet redan strax efter halv åtta...

Hade tänkt att rida en sväng i skogen först och sedan träna lite på banan, men eftersom solen redan kändes varm så vände jag på det. Alltså träna först och sedan skogen. Idag försökte jag sitta mer i traven än tidigare... men jag orkar tyvärr inte så mycket som jag vill. (Eller... varför säger jag Tyvärr? Nu har jag bråttom igen fast jag inte behöver...)

Tidig morgon i stallet
Det blev lite trav och galopp och överlag tycker jag att det känns helt ok - det är ju bara tredje (eller andra?!?) gången jag rider lite mer rejält. Bazze blir ganska tung i handen och jag orkar inte "få upp" formen, så här märks det att bålstyrkan (min alltså) inte är på plats. Nåja, han kliver i alla fall på med bra energi och i avslappnad form. Det är helt ok just nu tycker jag - även om han är typ 3 dm längre än vad jag önskar...

Jag har övat att rida LB:3 "i huvudet" ett par dagar (Det går för övrigt toppen - jag rider som en gudinna i mina tankar..) och planen var att rida igen om det för att träna på vägarna och känna hur det kändes. Jag övergav nästan min plan för att jag inte orkade, men gjorde det ändå - bara för att....

Skönt i skogen!

Kan väl säga att jag har en del att "komma ifatt" innan jag tänker ge mig ut på tävling, haha... Klarade inte ens att sitta i traven genom programmet och fick rida lätt större delen. Galoppen är helskum(?!) Det är som om jag inte kan göra fattningarna korrekt och Baltazar förstår inte vad jag vill. Har aldrig haft problem med det tidigare... så det känns ju inte så kul. Men... bara galoppen är igång så rullar han på fint och stadigt - och den känslan gillar jag :)
Och så lägger vi till att form är alldeles för lång och låg. Och att volter och vägar är helt osymetriska... Nä, någon tävling om några veckor vill jag nog inte ge mig ut på...

Nämen, vi har ju färgmatchat!
Avslutade (mitt lååånga pass på trettio minuter) med att skritta en sväng i skogen. Härligt! Helt stilla och alldeles grönt på marken :) Och på tal om ingenting - idag lyckades jag matcha mig och Baltazar. Inte ofta det händer... haha... Jag tycker det är så fint när häst och ryttare är färgmatchade, men oftast så har jag inte tid att tänka på det. Eller... jag har inte så många schabrak och tröjor att välja på, hihi... Men idag fick jag till det utan att det var planerat :)


Eländig Lykke - dock lite yngre än nu!
Kan för övrigt säga att Lykke varit mer än eländig idag! Så där så jag nästan vill gråta... Hon hängde med på sonens fotbollsmatch och jag var laddad för att hantera henne med de tips jag fått på hundkursen. Det gick väl bra i ungefär 20 sekunder - och sedan var det kaos! Hon skäller och hänger i kopplet och det är noll kontakt. Runt planen var ytterligare 4-5 hundar och de sa inte flaska.... Förstår inte hur jag ska öva detta med henne... För hon måste ju vara med för att öva - men vi kan inte öva för hon blir så exalterad och lyssnar inte överhuvudtaget. Det låter förskräckligt, det ser förskräckligt  ut och jag skäms för att jag inte har minsta kontroll på henne :( Ska försöka prata lite enskild med ledaren på hundkursen i morgon...

2 kommentarer:

  1. Hunden kan jag inte tipsa dig om. Men Schabrak kan jag! :) Köp måååånga och bra kvalitet. Jättekul! Då kommer du att färgmatcha ofta, utan att tänka på det. Hahahahah! Kraaaaam, Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... ja, det är väl bara att investera i några fler schabrak. Och kanske i några fler färger än grått och brunt ;) Jag blir ju bara så snål när jag ska betala... och är så petig med färgerna... Men jag ska nog ta och försöka införskaffa några fler :)

      Radera