28 maj 2014

Äntligen träning!

 
I går kväll var det dags för första träningen sedan operationen. Jag fick tipset av Sophie att försöka rida på som vanligt och inte sitta och "känna efter". Men självklart tog vi det lugnt och många pauser :) Tycker det gick riktigt bra och mot slutet av träningen var jag igång riktigt bra. Satt dessutom ner i traven större delen, tjoho!
 
Jag saknar styrka i bålen och det gör att balansen blir därefter. Rådet är att jag ska försöka sitta rakt över ryggen - och för att lyckas bättre med det ska jag rida mer rakställt och hålla blicken "Lång bort i fjärran". När jag gjorde det kändes det mycket bättre och stadigare.
 
Ett annat tips var att inte rida för mycket på känsla just nu, utan att göra saker mer tekniskt. Om jag duttar med hälen här och håller i tygeln där, så ska han göra så här... Ska prova det när jag rider själv och se hur det fungerar.
Nöjda efter träning
Eftersom jag har Sophie som tränare, så fick jag så klart också ett förslag på plan för att komma igång med träning och tävling. Vi satsar på träning nu under sommaren (snart åker jag ju också på semester) och målet är att göra minst tre starter under hösten. Det kan vara vilken typ av starter som helst och det är inte så noga vilket program. Det viktiga är att jag kommer ut och kan komma igång lite, så att inte hela säsongen susar förbi. För då finns det riska att det är ännu svårare för mig att sätta igång med tävlandet nästa säsong.
 
Så nu kör vi... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar