30 augusti 2014

Tävling på Heda Ridklubb

Idag var det dag för säsongens andra tävling för mig. Det blev en tiiidig morgon och klockan ringde redan 05.00. Gäsp! Hästarna fick frukost vid tjugo i sex och under tiden som de åt så fixade jag i ordning mig själv och häktade på släpet tillsammans med Jenny A.

För att få lite extra spänning i tillvaron så provade vi att lasta med fastsatt bakbom. Svårt att krypa under tyckte Bazze, haha.... Sedan upptäckte vi att ett av däcken "typ" saknade luft.... Så vi körde i sakta mak till närmsta mack för att fylla på. Där hade vi redan spräckt vår tidsplan. Det löste sig dock eftersom det var smidigt när vi kom fram och jag kunde hålla min plan att ha 20 minuters framridning.

Framridningen kändes bra och jag fick bra coachning av Jenny som fick oss att sätta mer energi, och mer, och mer... Och så var det då dags för att rida programmet...

Min känsla av programmet var ganska så bra. Det var inte den där sega känslan som ofta kan infinna sig, utan jag kunde hålla honom mer aktiv. Däremot så kroknar vi lite mot slutet och han faller i formen. Det saknas dock fortfarande MERA bakben för att jag ska få rätt energi och få till de där poängen jag vill ha. Så det få vi jobba på!



Jag lyckades dock göra ett antal missar som drog ner poängen. Några 5:or på att volterna blev för små och att mellantraverna inte var tillräckliga. På vänster galopp som är snett igenom, så var jag inte tillräckligt förberedd och han bröt av. Så där blev det bara en 4:a. I övrigt ett gäng 6:or och några enstaka 7:or. Slutade på 58,03% och det är jag inte alls nöjd med. Blev bara så besviken... Jag hade trott och hoppats på mer.
 
Att mellangångarterna inte är så stora vet jag ju sedan innan, men missarna med volterna och galoppen är ju bara så onödigt. Jaja, efter att jag hade fått gråta ut lite mot Jennys axel, druckit massa kaffe och pratat igenom det hela med Sophie så känns det lite bättre.



Jag tröstar mig med att det bara är två veckor sedan jag hittade de nya knapparna tillsammans med Baltazar. Och att jag faktiskt bara ridit ordentligt i drygt en månad efter operationen. Och att det är min andra tävling för säsongen. Och att om en dålig ritt kan ge 58% så är det ju ändå rätt ok... för något år sedan hade en dålig ritt gett 52%. Så jo, jag ska nog snart vara tillbaka i humöret igen :)

Ganska nöjd trots allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar