19 november 2014

Utmanade min Gremlin!

Jag läser en bok om "Ryttarcoaching" och igår läste jag ett avsnitt om att utmana sin Gremlin. Vi har alla någon typ av "falsk sanning"; något vi intalat oss (ibland med hjälp av andra) att vi inte kan göra. Det kan vara att inte kunna sitta ner i trav, att inte kunna/våga rida ut, att inte kunna göra en viss rörelse osv. Det kallas i boken får att ha en Gremlin - det vill säga ett fantasimonster som faktiskt kan utmanas och egentligen inte finns i verkligheten. Min Gremlin är den förvända vänstergaloppen!

Tipset i boken är att utmana sin Gremlin genom att bara "prova" - för om man "bara" provar så gör det inte heller något om det blir fel eller inte fungerar. Eller hur?


Så, idag var det dags. Jag var redo att utmana min Gremlin! Idag ville jag "prova" att rida förvänd vänster galopp. Jag hade först tänkt sätta på gramanen "bara för att hjälpa till", men vid närmare eftertanke så hängde jag den vid läktaren. Då fanns den där om jag skulle behöva den...

Efter uppvärmningen så satte jag igång... Jag var noga med att hålla en kort form (för jag vet att han annars slår upp huvudet och sänker ryggen när jag går över i förvänd) och red några varv åt rätt håll. Sedan "provade" jag att flyta över i förvänd galopp via en stor och mjuk båge... Och det gick!! Jag red genom kortsidan och bröt sedan av till trav, vände över ridbanan och gjorde samma sak en gång till.. Den här gången bröt han av till trav på egen hand/tidigare än jag ville... Men det gjorde mig inget eftersom jag bara provade...

Då valde jag en av Sophie övningar, nämligen att fatta "fel" galopp längst fyrkanten. Och det funkade!! Jag kunde jobba förvända vänstergaloppen på både fyrkant och stora mittvolten - gissa om jag var glad! Jag hann till och med tänka på hur det kändes i min kropp, hur jag satt och vad jag ville förbättra. När jag sedan ändrade sitsen så bröt han visserligen av, men fatta... jag kunde till och med "tänka" medan jag red den förvända. Jippie och tjohej! Ska jag vara helt ärlig så höjde jag till och med näven i luften och tjoade ett högt segerrop... Haha, men jag tror inte att någon hörde...
Såå nööööjd!
 Jag var så himla glad och positiv och bestämde mig för att köra lite skänkelvikningar. Dem brukar vi alltid ha svårt med (ni hör... en "falsk sanning" till...) men idag satt de som en smäck. Jag kunde "parera" upp Baltazar så att vinkeln och formen och steget åt sidan var perfekt. Kan faktiskt inte tänka mig annat än att det var superfint, för han kändes stark och rak i kroppen, var lagom ställd och trampade över med benen så det stod härliga till.

När jag var klar och skrittade av vid hand, så dansade  jag (bokstavligen) bredvid Bazze till musiken som jag alltid har på. Och efteråt var jag så där himla glad att jag önskade att någon skulle dyka upp i stallet bara för att jag skulle få berätta hur himla bra det gått....

Nu vet jag att jag kan!  När jag säger att "jag kan inte rida förvänd  vänster galopp" så är det bara en Gremlin som hoppat upp på min axel. Då säger jag till honom att jag bara ska "prova" och så får jag se hur det går. Det är klart att jag fattar att det kanske inte alls kommer gå lika bra nästa gång. Men jag gjorde det på helt egen hand. Och utan hjälptygel. Vi fixade det helt själva - Bazze och jag! Älskade häst!

På lördag kör vi!!
 Jösses vad många utropstecken det blev i inlägget idag, men det är precis så det känns... Nu inväntar jag bara lördagen då jag ska utmana nästa Gremlin som säger att "jag inte kan hoppa för att Baltazar bara bockar med mig". Så på lördag tänker jag bara "prova" och se hur det går... Så det så ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar