27 december 2013

Lite mer från igår...

Sådär, nu har jag satt mig ner framför dator och tänkte skriva lite mer än mobil-inläggen från igår.

Började som sagt med en tömkörning-träning tillsammans med Sussie. Jag har aldrig tömkört tidigare, men Baltazar verkade inte helt ovan vid det. I alla fall så var det inte problem med att få honom att förstå vad jag ville. Fast å andra sida handlade det mest om start och stopp igår, hihi... och det är ju skönt att han fattar det ;)

Det var hur som helst jättekul och nu ska jag införskaffa ett par egna tömmar så att jag kan köra lite mer/oftare. Lär behövas lite mer framåt våren.. Men mer om det senare...
Svettig häst och ryttare efter kvällens träning
På kvällen var det veckans vanliga dressyrträning. Även denna vecka var jag ensam elev. Skönt att ha gott om tid/plats  - men också lite tomt och tyst i stallet. Träningsdagarna brukar annars vara den dagen när man träffar "alla". Men av olika anledningar så tränar varken Sussie, Emma, Jenny, Tessan eller Linda just nu. Förhoppningsvis kommer de igång snart igen :)

Sophie red mr B igår och fick jobba en del med att han verkligen ska gå fram för skänkeln och vara "loss" i bettet. Han vill gärna spänna nacken i övergångar eller när jag gör en övning, men det ska vi försöka jobba bort. Kommer sannolikt bli bättre, ju duktigare jag blir på att stötta honom och att sätta lite mer muskler på honom.
Sophie och Baltazar

Sista tio minuterna skulle jag rida och som vanligt kändes han mjuk som smör efter att Sophie ridit. Avslutade med att rida förvänd galopp i höger = inga problem. Och så skulle vi göra samma sak åt vänster. Vad tror ni händer? Jo, han bröt så klart av i första hörnet vi kom till. Ok... fattade ny förvänd på långsidan... och när vi kom till hörnet bröt han av. Så fortsatte vi... Orsakerna är säkert många, men bland annat så är jag inte tillräckligt tydlig med höger skänkeln och så lättar jag i sadeln (förbereder omedvetet för eventuella bockningar, hihi..). Då tar han genast chansen att "missförstå" vad jag vill.

Till slut lyckade jag  i alla fall 'yra runt' fyrkanten i hundra åttio knyck. Sophie (som alltid tror på mig mer än jag själv gör - tacksam för det!) ville dock att jag skulle jobba honom i form också innan vi slutade. Haha... inte en chans att jag lyckades med det. Så... Sophie hoppade upp igen för att se om han "kändes som han såg ut". Hon fick säga åt honom på skarpen att lyssna för skänkeln och sedan kände hon lite mer på hur han (just i går kväll) behövde stöttas för att orka/vilja. Hon hittade lite nya knappar..
Sophie o Baltazar

Därpå var det min tur igen... Jag trodde aldrig att det skulle gå (Snacka om att vara negativ innan jag ens startat. Skärpning, Jenny!!) men med hjälp av en tydlig höger skänkel och ledande höger tygel så red vi två varv i förvänd vänster och i en ok form. Lovely!

Inte alla som har en tränare som dubblar träningstiden för att få igenom det som behövs. Men jag har :D Så ibland är det tur att man är enda eleven :)

I morgon ska jag och hälsa på Annica och hennes Jack. Ska bli så kul :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar