4 december 2013

Blandad kompott

Dåligt med tid för bloggande sista dagarna - så här kommer ett inlägg med blandad kompott.

Idag var det dags för hovslagaren och jag var i stallet ganska tidigt för att Baltazar skulle hinna äta innan Tessan dök upp. När jag skulle ta in hästarna så kom samtidigt en leverans med hösilage - och en stor traktor körde i skytteltrafik på stallplanen. Tog i alla fall in Bazze (som tyckte traktorn var spännande värre) men Roger och Mojje fick vänta tills lastningen var över. Då fick jag även hjälp av Mats att ta in - och det var ju skönt :)

Tessan var för ovanlighetens skull en halvtimme sen, så jag hann klart alla sysslor innan hon kom. Passade därför på att städa foderkammaren och satt efter det och snackade med Tessan om ditt och datt. Baltazar fick vila idag - för jag har galet mycket i huvudet. Så jag kände att det inte hade blivit någon bra ridning = det fick vara.

Hela helgen var ju Ulrika och jag på SIHS, men i måndags fick jag äntligen pussa på Baltazar igen. Att dessutom Sussie dök upp gjorde ju inte kvällen sämre :) Vi har myyycket att ta igen och prata om! Tror att det kommer ta hela vintern. Hihi...

Jag hade inte ridit på närmare en vecka, så därför blev det lättridning genom större delen av passet i måndags. Inga problem att rida i en kort form "i halsen" och jag tyckte nog att jag fick med mig bakdelen fint också. Däremot så var han ganska ojämn i handen. Mer i vänster och mjuk som en gurka till höger... Sophie tipsade på senaste träningen om att jag kunde titta på öronen. Om jag rider med rak hals och utan ställning, så ska öronen vara på samma höjd. Om det ena dippar så betyder det att.... Ja, vad betydde det nu igen?! Att jag ska öka stödet på den sidan? Eller på den andra? Gha, minns inte... Det dippade i alla fall till höger...

Försökte mig också på att rida en bättre skritt och inte låta Baltazar bara "stega iväg". Svårt att känna när det blir rätt... men jag tror i alla fall att jag är på rätt väg. Fast jag måste koncentrera mig heeela tiden i precis varje steg. Ja, så ska det väl vara hela tiden när man rider. Men riktigt där är jag inte ännu....

Galoppen behöver vi inte ens nämna. Bha! Katastrof i båda varven... Fick inte fram honom för skänkeln ordentligt och kände mig som om jag satt och studsade en halv meter över sadeln. Struntade i det och koncentrerade mig som sagt på traven istället.


I morgon är det dags för träning igen. Längtar!

2 kommentarer:

  1. Vilken fin bild på Bazze längst ner. Ser ut som en ungponny! Alert och rar! <3
    :) Annica

    SvaraRadera
  2. Tack Annica. Ja, han ser riktigt fin ut på den bilden :)

    SvaraRadera