23 april 2015

Igår och idag

Igår körde jag bommar på banan. Lade upp dem i den klassiska "solfjädern" och höjde den mittersta på en sockerbit. Just över själva bommarna kändes det väl rätt ok, men i övrigt var det inget vidare. Jag försöker rida i en kortare form och med större steg (som vi gör på träningen) men det känns mest som att vi bara missförstår varandra. I traven lägger han in galoppsteg eller slår upp huvudet - och i galoppen så bröt han av till trav. Ingen vidare känsla alltså. 

Men vi fick till ganska bra skänkelvikningar. Gick några steg åt sidan och sedan rakt fram. Kändes helt ok :)

Idag har det varit träning och vid framridningen kändes det inte bra alls. Samma tokiga känsla som igår. Men... med hjälp av Sophie blev han så fantastiskt fin! Helt otroligt vilken milsvid skillnad. Bland annat hittade jag en otroligt fin vänstergalopp. Och en härlig trav. Och red fina volter. Och några helt ok skänkelvikningar. Från dagens träning tar jag med mig vikten av att ha med yttersidan (hm, nåja, det är ju ingen nyhet direkt. Hihi...), att han måste bära sitt huvud själv (skaka loss) och att jag måste rida mer aktivt.

Lycka är en tränare som Sophie, som lyckas hitta allt det här inom mig och lär mig att guida Bazze till det jag vill. Såå roligt att rida i kväll!

Och så hann jag se lite kort på Jenny A som red sin första träning på sin nya häst Fadero. Han är så otroligt söt! Hoppas hinna titta lite mer nästa vecka. Avslutade med att kolla in Sussie. Jisses Amalia vad duktig hon är. Har inte sett henne på träning på några veckor och det var kul att hinna se lite idag :)   Är så glad att vi musketöser nu står i samma stall och har var sin häst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar