25 januari 2015

Första gången

Idag var maken med och red Baltazar för första gången. Var ju på tiden kan ju tyckas, men det är mer jag än han som har hållit emot. Vet inte riktigt varför... men idag var det alltså dags...
Det som satte lite fart på mig var att vi ska och rida islandshäst om några veckor och då tyckte jag att han i alla fall skulle kunna stanna och svänga hästen, hehe...
Fast ärligt talat så har han ridit lite tidigare och till och med tagit en enstaka ridlektion för länge sedan.
Nu sätter vi igång...
Baltazar är ju som ni vet en riktig stjärna och jag visste redan innan att han skulle sköta sig fint. Och han visade sig från sin bästa sida och var så där riktigt snäll och stadig som bara han kan vara. Vi skojade i stallet om att jag hade en dold plan, nämligen att Henrik ska ta över Bazze framöver om jag vill  köpa en ny häst någongång. Inte så dumt va? Hihi...

Väl uppe i sadeln så visade sig maken ha riktigt bra fallenhet för att rida.  När vi gått igenom lite hur man ska sitta och hålla tyglarna och så, började vi skritta och övade på att starta och stanna. Och det fungerade bara fint :) Då körde vi lite svängar och stora volter - vilket också funkade fint.



Som lite mer utmaning så ställde jag fram några koner där han fick rida slalom och volter runt. Måste säga att jag är riktigt imponerad av hur bra han gjorde det.

Eftersom allt gick så bra, så testade vi att trava också. Jag sprang med och maken fick koncentrera sig på att försöka hitta en rytm och hitta tricket med att rida lätt. Efter lite tips från coachen (Sussie alltså) så fick vi faktiskt till lite lättridning också. Inte illa för att vara typ första gången i sadeln...
Ute i skogen, med Challe & Jonna samt Sussie bakefter..

Vi avslutade med en kort sväng i skogen för att känna på hur det är att rida i naturen. Det gillade han (maken alltså) :)
Nöjda efteråt :)
Till sist blev det kaffe och snack i sadelkammaren. En riktigt rolig eftermiddag som jag hoppas att vi snart kan göra repris på :)
Kul tillsammans

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar