27 oktober 2014

Ingen vidare kondis...

Idag påbörjade jag projekt "konditionstränig" för Baltazar. Som du kanske läst här tidigare, så har han ju blivit lite för rund om magen... och det behöver vi få bort nu...

Hur som helst, så har jag sedan tidigare hittat en övning på Hippson som jag tänkte prova. Övningen görs i en lättare och en svårare variant - och för säkerhets skull så valde jag den lättare idag. Bara för att få lite koll på hur hans kondis är egentligen. Och tur var väl det...

Först värmer man upp som vanligt med skritt, trav och galopp och sedan går övningen till så här:
1/2 varv i skritt
1 varv i trav (jag valde att rida lätt)
2 varv i galopp (gärna i lätt sits. Jag valde dock att sitta, men var lättare i rumpan än vanligt)

Sedan byter man varv och gör om samma sak. Det upprepas fyra gånger (det blir alltså fyra gånger i varje varv = totalt åtta omgångar).
Bild från en helt annan dag...
Jag tyckte det lät väldigt enkelt, men redan i andra omgången var Baltazar så flåsig att jag valde att lägga in en paus mitt i övningen. Ytterligen en intressant iakttagelse var att ju längre övningen led, desto lägre blev Bazze... han orkade inte heller hålla den vänstra galoppen ordentligt...

Jag tycker ju att han rids ordentligt större delen av veckans dagar, men uppenbarligen så ger det inte någon konditionsträning. Och jag förstår ju att han kommer orka genomföra våra träningar bättre om han får upp flåset. Ska blir väldigt spännande att se hur snabbt han kommer upp i kondis. Planen är att köra konditionsträning minst en gång i veckan.. Kanske lite tätare nu i början...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar