19 december 2014

Del 1 på julkursen - Sitsen

Har varit på första passet av Sophies julkurs. Tema var sitsen.

Vi började med att titta på hur jag står på fötterna, för det påverkar hur man har dem i stigbyglarna. Sen blev det övninar på lång tygel för att känna hur jag kan påverka med vikten. Och hur jag egentligen ska göra för att lägga vikten på rätt sida. Svårare än man kan tro...

Sedan körde vi skänkelvikningar och satt på inre respektive yttre sittbenet. Vilken skillnad det var när jag gjorde rätt :-) Men med tanke på att jag gjort "fel" tidigare har jag lite att lära om ;-)

Och sedan skulle jag fatta galopp genom att vinkla höften rätt och hålla axlarna "på väg" åt samma håll som Bazze. Haha, det var svåårt. Men jisses vilken skillnad det blev när jag gjorde rätt.

Fick många aha-upplevelser och vill verkligen öva vidare på sakerna jag fick lära mig idag...

Ser fram mot morgondagens pass med bommar :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar