6 november 2013

Fokuserad!

I kväll blev det ridhuset för att nöta på veckans läxa - nämligen vänster galopp. Låt mig säga som så att den fortfarande bråkar... Hmm...

Förstod på Eija-Leena att även hon haft problem med just vänster galopp. Funderar på om det kan bero på skorna? Baltazar slog ju av en framsko för ett tag sedan och fick en annan modell påslagen. Nu när det gått några veckor så har den "vanliga" slitits ner ganska mycket - medan den andra är "tjockare". Dessutom har den ena en tåkappa och den andra två tåkappor. Tessan (min hovis) kommer och tittar på det nästa vecka - kanske blir galoppen bättre när hon fixat till fötterna...??

Hur som helst - galopp var läxan - och galopp skulle det bli. Började med min vanliga uppvärmning och Baltazar kändet mjuk, fin och med på noterna. Men... redan i fattningen av första vänster galoppen så kändes det tröögt. Bara på´t igen! Gjorde många tempoväxlingar mellan trav och galopp - för att få honom kvick för vänstra galoppskänkeln. När det kändes ok, så låg jag på en stor volt och rullade. Fick ha ett ganska gott tempo för att han skulle kännas fräsch och framåt.


Den stora volten "växte" och blev en oval. Så att jag red kanske 10 meter på långsidan- gjorde en halv volt över till andra långsidan - 10 meter på den långsidan också - och så en halv volt över till andra sidan igen... Fick"attackera" långsidorna för att han skulle hålla galoppen. Haha... Men taktiken verkade fungera. Det blev några avbrott till trav - men på slutet så kunde vi köra fyrkanten runt i en riktigt ok galopp :) Just nu så "bär" jag honom till viss del i innertygeln - eftersom han bryter av lättare när jag börjar fånga upp yttersidan. Men jag är nöjd ändå - även om jag fick rida honom riktigt mycket inåtställd idag, så kändes det som att vi är på rätt väg :)

En fördel från förra träningen är att jag inte alls känner mig orolig för "farten" i galoppen - känns snarare skönt att få till en fräsch galopp och jobba därifrån med samlingen. Inte minsta tillstymmelse till bus heller - trots att jag pushar galoppen. Härligt!




Körde en del skänkelvikningar också, men de fungerade inte alls idag. Har liksom ingen känsla för när det är bra eller inte... så jag vet inte när jag gör rätt och fel.. Idag kändes det i alla fall mest som fel...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar